Marketing
Op welke markt begeef je je? Wat is jouw doelgroep? Waar heeft jouw doelgroep specifiek behoefte aan? Dat zijn de beginpunten van marketing. Een onlosmakelijke mix maakt dat je je kunt onderscheiden op jouw markt. De mix bestaat uit 10 P's:
Positionering op de prijs-kwaliteit lijn
Als u helder heeft welke doelgroep u precies wilt bedienen,dan gaat u nadenken over welke kwaliteit u gaat leveren. Alle waar en (ook alle diensten) is naar zijn geld. Er is een relatie tussen kwaliteit en prijs. En dat spoort meteen met de verwachtingen die klanten van u hebben. >> lees verder
Producten en diensten: uw assortiment
Een specialist heeft meestal een diep assortiment. Alle soorten noten zowel gezouten als ongezouten en ook nog bijzondere nootjes die verder bijna nergens te krijgen zijn. Een generalist (bijvoorbeeld een supermarkt) heeft een breed assortiment. En dan vooral van dat waar veel vraag naar is. >> lees verder
Prijsstelling
Over de verhouding van de prijs met de kwaliteit heeft u al gelezen. Onderzoek ook hoe het prijsgebouw van uw collega's in elkaar zit. Maak dan een keuze op basis van de kwaliteitsvergelijking. >> lees verder
Personeel
U zult mensen achter de hand moeten willen hebben. Voor vervanging als u ziek wordt en om u behulpzaam te zijn als u groter wordt dan ZZP-er. Zoek mensen die complementair aan u zijn. Gelijkgestemden zijn gemakkelijk om mee te werken. Aan andere anderen heeft u veel meer. Zorg dat er een mix ontstaat van >> lees verder
Productiviteit of effectiviteit
Een wat ondergeschoven kindje in dit rijtje van P's. Het gaat er over hoeveel zorg uw personeel aan uw klanten mogen besteden en heeft dus ook weer alles met kwaliteit en prijs te maken. >> lees verder
Plaats
Waar gaat u zitten met uw onderneming? Op een industrieterrein, op een A1 locatie in de stad, of in een woonwijk. Belangrijke keuzes met veel betekenis voor de kosten. Is er parkeergelegenheid op de locatie? >> lees verder
Physieke distributie / bereikbaarheid
Kunnen uw klanten u gemakkelijk vinden? (Denk aan telefoongids, internet, vakliteratuur, de spelbaarheid van uw bedrijfsnaam enzovoort.) En letterlijk kunnen ze u gemakkelijk bereiken? Hoe is het voor rolstoelende klanten? En kan uw leverancier voldoende ruimte vinden om te laden en te lossen? >> lees verder
Promotie
Reclame maken is nodig. Immers uw doelgroep zal u moeten weten te vinden.
Een goede mix levert u bezoekers op. Van elke bezoeker is het vervolgnes de kunt om het om te zetten in daadwerkelijke verkoop >> lees verder
Presentatie
Om consistent te zijn in uw formule is het belangrijk dat al uw uitstralingen met elkaar kloppen. Dit vergt zorgvuldige aandacht. >> lees verder
Plezier en Passie
Het belangrijkste ingredient van de marketing mix is het plezier dat u zelf aan uw werk beleeft. Heeft u er lol in? Ziet u de zin van uw werk? >> lees verder