Positionering op de prijs-kwaliteit lijn
Positionering op de prijs-kwaliteit lijn
Als je helder hebt welke doelgroep je precies wilt bedienen, dan ga je nadenken over welke kwaliteit je gaat leveren. Alle waar (en ook alle diensten) is naar zijn geld. Er is een relatie tussen kwaliteit en prijs. En dat spoort meteen met de verwachtingen die klanten van je hebben. Bijvoorbeeld van AH weet je dat je een breed en diep assortiment artikelen kunt verwachten en dat het al uit de dozen is gehaald. Dus is AH duurder dan de Lidl waar u zo'n 900 producten maximaal aantreft. En je moet deze zelf uit de omdozen halen. Toch is AH vaak weer voordeliger dan een specialist die bijvoorbeeld alleen noten, vlees of wijn verkoopt.
Zet een paar van jouw collega's, groot en klein, die in dezelfde markt opereren uit op een lijn met aan de ene kant lage prijs en lage kwaliteit en aan de andere zijde hoge prijs en hoge kwaliteit. Plot jouw onderneming hier zorgvuldig tussen. Houd dit plaatje voor ogen als je de overige onderdelen van de marketingmix invult.
Meer weten? Bel 050 50 3 50 50 of stuur ons een e-mail.