2. Het (blide) nieuwe werken
Bij blide leren we voortdurend bij. We gaan natuurlijk andere tijden tegemoet: het nieuwe werken. Is het nieuw? En. Waar staan we dan nu?
We gaan van een organisatie waarin gestuurd wordt op controle, naar een open, proactieve en collegiaal samenwerkingsverband, waarin vertrouwen het leidende principe is. Daar zetten wij ons met plezier voor in. De richting is helder. Maar hoe gaan we dat inrichten? Dat vinden we, al doende, zelf ook uit. Met behulp van onze blide denk- en doe-tank
Wat wij denken?
Dat er steeds grotere vraag ontstaat naar persoonlijk leiderschap. Dat de 'oude' organisatie, een gesloten model met veel mensen in veel verschillende functies, gaat veranderen richting een nieuwe, met een kleinere kern van vaste medewerkers en een grotere kring van wisselende kanjers, die samen op grond van persoonlijk leiderschap aan en in projecten werken.
In de toekomst zijn medewerkers niet allemaal meer in dienst van een organisatie. Ze zijn wél de ambassadeurs van de organisatie. Ze werken op grond van ambitie, met creativiteit, ont-dekkend en innoverend. Uren schrijven is onzin: het nieuwe werken draait om de output. En kennis delen is de normaalste zaak van de wereld. Leren van en met elkaar is in.
Wij gaan deze uitdaging graag aan!
Wat is oud? |
Wat is nieuw? |
onopvallend | aantrekkelijk |
obv verleden | ambitie / toekomst |
dienst | belevenis |
is het al vrijdag? | blide |
groeien | bloeien |
top down | bottum up |
bevoegdheden | C.I. (commander's intent) |
onderscheid werk - privé | clubgevoel |
competitie | collegialiteit |
contract | contact |
regels zijn regels | contextgeoriënteerd |
opmerken wat ontbreekt | het doen met wat er is |
praten over | doen / instappen |
of/of | en/en |
afrekenen | fouten maken mag |
zwart wit | gouden randjes |
Links naar interessante materie over HNW:
- Aan de slag met Het Nieuwe Werken.
Dik Bijl: Het Nieuwe Werken is een visie om werken effectiever, efficiënter maar ook plezieriger te maken voor zowel de organisatie als de medewerker. Die visie wordt gerealiseerd door die medewerker centraal te stellen en hem – binnen bepaalde grenzen – de ruimte en vrijheid te geven in het bepalen hoe hij werkt, waar hij werkt, wanneer hij werkt, waarmee hij werkt en met wie hij werkt. Recente ontwikkelingen in de ICT maken Het Nieuwe Werken technisch mogelijk en maatschappelijke ontwikkelingen maken het wenselijk.
Je kunt het boek van Dik Bijl downloaden of kopen vanaf zijn website.
- Slim Bezig
Verzameling mensen en bedrijven die ieder op hun eigen wijze zijn geïnspireerd en geïnteresseerd in wat het Nieuwe Werken henzelf en hun omgeving biedt.